Leasingauto sähköllä vai ilman?
Jos mediaan on uskomista, lähitulevaisuuden vaihtoehdot ovat vähissä. Niin voimakkaasti sähköautoilua pyritään edistämään sekä mediassa että poliittisten päättäjien toimesta. Kyllähän toki numerotkin vahvistavat suuntausta – jo kolmannes tämän vuoden ensimmäisen viiden kuukauden aikana myydyistä autoista on ollut joko ladattavia hybridejä tai täyssähköautoja. Lokakuussa 2021 rekisteröidyistä henkilöautoista 18 % oli täyssähköautoja. Suosion kasvuun vaikutti osaltaan autoveron poistuminen sähköautoilta. Myös kevythybridien myynti on ollut vahvaa, ja onhan vaihtoehtona perinteisten bensiinin ja dieselin lisäksi myös kaasuauto. Vaikka sähköstä ja hybrideistä eniten puhutaan, n. 70 % Suomen autoista liikkuu vielä bensiinillä. Uusissa autoissa taas erilaiset hybridiratkaisut taas ovat tällä hetkellä suosituimpia. Joten vaihtoehtoja on useita vielä tulevaisuudessakin.
Mikä auto olisi juuri sinulle sopivin?
Mikä auto sopii juuri sinulle? Yhtä oikeaa vastausta ei ole, päätökseen vaikuttavat monet tekijät. Olemme koonneet tiivistettyä tietoa bensiinin, dieselin, kaasun, hybridien ja sähköautojen ominaisuuksista ja soveltuvuudesta eri tarpeisiin. Aloitetaan vielä tällä hetkellä yleisimmästä eli bensiinikäyttöisestä autosta:
1. Miksi bensiini?
- käyttövarmuus
- moderneissa bensiinimoottoreissa kohtuullinen kulutus ja päästöt
- voit valita myös ns. kevythybridin
- tankkaaminen helppoa, tankkausasemia tiheässä
- varma ja tuttu teknologia, edulliset huolto- ja korjauskustannukset
- ei käyttövoimaveroa
- edullinen hankintahinta
- bensiini soveltuu erityisesti pienempiin ja kevyempiin autoihin
2. Miksi diesel?
- edullinen vaihtoehto paljon (yli 20 tkm) ajaville
- pienempi kulutus kuin bensiinillä ajettaessa
- soveltuu erityisesti hyötyajoneuvoille
- saatavana myös uusiutuvaa dieseliä
- bensiiniä ympäristöystävällisempi, biokomponenttien osuus suurempi
- huomioitava käyttövoimavero
- kalliimpi hankintahinta
3. Miksi kaasu
- edullisempi polttoaine kuin bensiini tai diesel
- huomattavasti pienemmät hiilidioksidipäästöt kuin bensiinillä
- huomioitava tankkausasemien sijoittuminen pääasiassa Etelä-Suomeen
- käyttövoimavero
- mallitarjonta suhteellisen suppea
4. Miksi perinteinen tai HEV-hybridi tai MHEV-kevythybridi?
- ei vaadi auton lataamista
- HEV-hybridi käyttää pääasiassa polttomoottoria, lyhyitä matkoja sähkömoottoria. Tarvittaessa molempia samaan aikaan.
- MHEV-kevythybridi kerää jarrutusenergiaa
- hieman pienempi kulutus ja päästöt kuin bensiiniautolla
- ei käyttövoimaveroa
- laaja tarjonta
- hyöty suurin kaupunkiajossa
- hieman korkeampi hinta kuin bensiini- tai dieselauto
5. Miksi PHEV ladattava hybridi?
- sekä sähkö- että polttomoottori
- voi ajaa pitempiä matkoja sähköllä kuin perinteisellä hybridillä
- toimintamatka sähköllä 40-150 km
- lataussähkö tulossa verovapaaksi
- matalat hiilidioksidipäästöt
- hyödyntää jarrutusenergian
- painavampi kuin polttomoottoriauto
- polttoaineen kulutuksen ja päästöjen pienentäminen vaatii lataamista latauspisteessä
- korkeampi hinta kuin bensiini- tai dieselauto
6. Miksi täyssähköauto?
- vain sähkömoottori
- kantama keskimäärin 300-400 km, joissakin autoissa jopa 600 km
- pienentää autoilun päästöjä merkittävästi
- otettava huomioon latauspaikkojen sijainti ja etäisyys
- verotusarvo lähes aina edullisempi kuin vastaavan bensiini- tai dieselauton
- auton lataaminen työpaikalla ja julkisissa pisteissä verovapaata
- lataussähkö sisältyy autoetuun vapaassa autoedussa
- lataussähkö voidaan sisällyttää myös käyttöetuun
Järvileasingin asiantuntijat antavat mielellään lisätietoa eri vaihtoehdoista ja niiden sopivuudesta juuri sinun ajoneuvotarpeisiin.